arrow_drop_up arrow_drop_down

In de voorgaande blogs hebben we de basis gelegd voor de start van jouw online onderneming.

Het begin is er.

Jouw praktijk is er nu bijna klaar voor om online te gaan.

Maar, we komen nu toe aan de praktische kant van het online gaan. Wat heb je er allemaal voor nodig?
Er zijn zoveel aanbieders, zoveel verschillende programma’s en tools die je kunt gaan gebruiken dat ik me voor kan stellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Waar begin je nou mee. Wat is het belangrijkste en niet te vergeten wat kost dat allemaal wel niet.

Laten we ook hier weer bij het begin beginnen

Wat ga je aanbieden?
Afhankelijk van je product bekijk je welke mogelijkheden er zijn om het aan te bieden.
Maar wat je ook gaat aanbieden, er zijn er in ieder geval verschillende zaken waar je aan moet denken.

Wat heb je nodig om online te gaan

a. Praktische tools

Om online te starten heb je een aantal dingen nodig:
o Een domeinnaam
o Een hostingpartij voor je website
o Een programma om je website te bouwen

Er zijn veel verschillende mogelijkheden om een website te bouwen. Je kunt het zelf doen. Of je kunt een webbouwer vragen om het te doen. Aan beide opties zitten voor- en nadelen.

Praktische tools online programma

Voor een online programma heb je weer andere zaken nodig om online les te kunnen geven
o Een domeinnaam
o Een tool om je programma te bouwen
o Een betaalpagina en een tool om je factuur te laten maken
o Een membershiptool, forum en community

Ook hier zijn diverse aanbieders die je helpen om een programma te bouwen.
Maar wat is nu de beste? Dat ligt eraan wat je nodig hebt.

De keuze die je maakt is niet eenvoudig, wanneer je eenmaal gekozen hebt, kun je niet zo snel meer terug.
En afgezien of het kan of niet, het is enorm veel werk, dus dat wil je voorkomen.

Ook de keuze voor een betaalprogramma en factuurtool is belangrijk, dit is waar jouw klant zijn betaalpas voor trekt, dus dat moet goed zijn. Je wilt dus iets dat functioneel is maar er ook mooi uitziet. Als het dan nog extra verkoop genereert is dat helemaal mooi meegenomen.

Wat nog meer…

Er zijn veel zaken om na te denken wanneer je online aan de slag gaat. Je wilt te snel beslissen, maar aan de andere kant heb je het gevoel dat je het momentum mist als je nu geen actie onderneemt. Ik begrijp dat gevoel, maar toch is het beter om even een pas op de plaats te maken en voor jezelf op de rij te zetten wat je nu nodig hebt.
Heb je wel al die toeters en bellen nodig die een websiteprogramma biedt, of kun je ook toe met een iets eenvoudiger versie. Kijk naar wat je gaat aanbieden en of een programma aansluit bij je aanbod, niet andersom.
Je kunt je geld maar 1x uitgeven en als je niet oppast zit je straks aan allerlei dure abonnementen vast die hun geld niet opleveren. En dat is toch eeuwig zonde.

What about marketing?

Maar er zijn meer dingen waar je aan moet denken als je online gaat. Bijvoorbeeld hoe je marketing en sales gaat doen.
Dit is misschien iets waar je je nog nooit uitgebreid mee bezig hebt gehouden, en vooral niet online. En marketing is een vak, maar het is ook te leren. Zeker de basis is iets wat je als online ondernemer wel zou moeten kunnen. Want hierdoor zet je jouw bedrijf op de kaart en word je online zichtbaar. Des te meer reden om je er toch in te verdiepen.

Wat je ook niet moet vergeten is, wanneer je online onderneming gaat groeien, je afhankelijkheid van je fysieke praktijk kleiner wordt. Je kunt dan misschien wel een basisinkomen halen uit jouw online activiteiten. Wat een rust zal dat geven in je hoofd!
Het begint met een ontzettend goed aanbod, dat je aanbiedt op o.a. je website. Wanneer jouw ideale klant dit interessant vindt en er meer over wil weten dus een emailadres achterlaat, begint jouw verkoopproces. Dit geldt ook voor fysieke producten in bijvoorbeeld een webshop.

Geef waarde!

Belangrijk hierbij is dat je iets van waarde weggeeft, dat gewaardeerd wordt door jouw klanten. Een zinloos product zorgt ervoor dat ze niet meer terugkomen.
Het voordeel van het verkoopproces op deze wijze verzorgen is dat je je product of dienst kunt verkopen zonder dat je daar veel tijd in hoeft te steken. Alle voorbereiden hebt je al gedaan, die tijd die dat heeft gekost, haal je nu allemaal in.

Een ander voordeel is dat je je waardevolle aandacht kunt besteden aan je klanten.
Wat je gaat merken is dat je bedrijf online gaat groeien en weer bestaansrecht krijgt. Online en offline kunnen heel goed naast elkaar bestaan. Ze versterken elkaar!

Maar wat het allerbelangrijkste is, je hebt vrijheid weer terug!

Je kunt doen wat je het liefst doet, mensen helpen!
Onafhankelijk van iedereen.
Zelfstandig en vrij.

Over de schrijver
Reactie plaatsen