arrow_drop_up arrow_drop_down

Gratis weggever, maar dan geef je toch alle informatie al weg?

Een gratis weggever, maar dan geef je toch alle informatie al weg? Ja, dat lijkt soms wel zo. Een E-book met tips en informatie of een webinar waarin je uitlegt hoe iets werkt. Je geeft heel veel gratis informatie zomaar weg, zonder dat je daar direct iets voor terug krijgt.
Dan kan heel ongemakkelijk voelen en misschien denk je ook wel, dat ga ik echt niet doen, dan heb ik niets meer om te verkopen, want dan weten ze alles al.
Maar jij bent toch de expert?
Dus hoeveel je ook weggeeft, het is altijd minder dan al jouw kennis die je over een onderwerp hebt. Je geeft veel weg, maar daardoor laat je ook zien dat je de expert bent. Dat diegene die jouw E-book download of jouw webinar bekijkt, ook voelt dat jij hem of haar veel kunt leren en kunt helpen. Doordat jij een onweerstaanbare weggever hebt, komen potentiele klanten in aanraking met jouw kennis en kunde.
Zodra ze in contact geweest zijn met alle informatie die jij gratis hebt weggegeven, is de stap naar nog meer kennis, maar dan betaald, minder groot geworden. Dat noem je het gevoel van wederkerigheid, mensen hebben de neiging om iets voor je terug te doen.
Je moet niet vergeten dat een potentiele klant je wel tot 16 keer moet tegenkomen voordat ze overgaan tot actie. Dan kan een weggever er aan bijdragen dat het aantal contactmomenten om tot een verkoop te komen wat minder wordt.

Waarom een weggever?

Kort gezegd, je wilt zoveel mogelijk emailadressen verzamelen van potentiele klanten. En een weggever is een laagdrempelige manier om dat te doen.
Door een weggever op je site te zetten, geef je iets terug aan je potentiele klanten in ruil voor hun naam en emailadres. Je wilt ze blij maken met iets waarvoor ze hun emailadres hebben moeten afgeven. En met de vraag “schrijf je in voor de nieuwsbrief “ red je dat niet meer tegenwoordig. Wanneer ben jij voor het laatst blij geworden van een nieuwsbrief? Waarschijnlijk is dat al heel lang geleden, in je overvolle mailbox zoek je de mails uit die je aanspreken en de onregelmatige nieuwsbrief van een nu onbekend bedrijf waar je je ooit een keer hebt ingeschreven, je weet niet eens meer waarom, hoort daar hoogstwaarschijnlijk niet bij.
Dat wil jij dus ook niet! Je wilt waarde bieden, je wilt je potentiele klant blij maken zodat hij je emails gaat openen. Het liefst wil je dat ze zich gaan verheugen op jouw mails.
Want dat is de volgende stap, wanneer iemand je weggever heeft aangevraagd, zou het zonde zijn om niets met die geïnteresseerde bezoeker te doen. Die wil je meenemen in het verkoopproces en door middel van o.a. mails, klant laten worden.

Maar hoe ga je nou te werk bij het maken van een weggever.

Ga eens na in jouw bedrijf wat je gratis zou kunnen maken. Heb je bepaalde kennis die je eenvoudig kunt omzetten in tekst voor een E-book of heb je video’s die je makkelijk kunt verwerken tot een training? Kun je daar misschien een webinar over geven? Vind je het vervelend om op beeld te praten, dan kan een podcast wellicht iets voor jou zijn.
Wat van belang is, dat wanneer je weggever online is, het jou geen werk meer moet kosten, het moet vrijwel automatisch gaan. Een product fysiek per post versturen kan natuurlijk ook, maar houd er dan rekening mee dat veel tijd kost en je ook de verzendkosten betaald. (Een volgende stap zou een zogenaamde upsell zijn, waarin dit wel een optie is, maar daarover een andere keer meer) .

En dan heb je een onweerstaanbare weggever, wat dan?

Dan moet die natuurlijk ook ergens te vinden zijn. Het beste is om daar een aparte pagina voor te maken. Dat is een zgn. Opt-in pagina waar bezoekers maar 1 ding kunnen doen en dat is hun gegevens invullen en je weggever aanvragen. Op deze pagina wil je ze niet aan het twijfelen brengen, dus er zijn geen menu’s of andere links zichtbaar.
Om mensen naar je weggever te krijgen, zijn er verschillende mogelijkheden. Wat daarbij niet mag ontbreken is een button op je homepage met link naar de opt-in pagina.
In deze blog heb ik verschillende termen gebruikt die uitnodigen tot meer informatie. De komende tijd ga ik hierover meer vertellen.
Wil je intussen ook aan de slag met jou website en wil je praktische tips hoe je dat kunt doen? Meld je dan aan voor de gratis videotraining waarin ik je meeneem op weg naar een interactieve website.

Meld je hier aan voor de Gratis Videotraining

Over de schrijver
Reactie plaatsen