arrow_drop_up arrow_drop_down

Je hebt waarschijnlijk al een tijd een eigen praktijk. Leuke klanten, leuk werk. Doen wat je graag wilt doen. Vrijheid, onafhankelijkheid en zelfstandigheid. Het leven lacht je toe.

Je hebt het eigenhandig opgebouwd, veel uren in gestoken en soms ging het ook ten koste van je gezin, je sociale leven. Maar dat was allemaal niet erg. Je wist dat je deze vrijheid wilde en dat dit tijdelijk even heel hard werken was.
En toen kwam de crisis….
Je bedrijf viel in een klap stil. Letterlijk….
Geen klanten meer, geen inkomsten, geen toekomst…
Weg onafhankelijkheid. Weg zelfstandigheid. Weg vrijheid.

Zo leek het in ieder geval even. En dat wil je nooit meer meemaken, of niet?

Het kan anders!

Maar, er is een oplossing! Een online praktijk waardoor je je zelfstandigheid weer terug kunt krijgen. En ook je vrijheid. Je bent niet meer afhankelijk, niet meer van je fysieke praktijk, niet meer van anderen. Je bepaalt zelf hoe jouw bedrijf eruit komt te zien. Niemand anders. Net zoals je dat voorheen ook bepaald hebt. Op jouw voorwaarden.
Maar hoe begin je nu? Dat is de vraag waar veel ondernemers met een fysieke praktijk tegenaan lopen. Wat is nu die eerste stap. Daar gaat deze blog over. We beginnen bij het begin.

Hoe is het nu?

In je huidige praktijk heb je een aanbod dat past bij jouw klanten. Daar heb je misschien jaren aan gewerkt omdat te optimaliseren zodat het naadloos aansluit bij wat jouw klanten willen. Het eerst wat je nu moet doen is voor je zelf inventariseren wat jouw aanbod nu is. Uit welke onderdelen bestaat dat, is dat alleen fysiek, of horen daar materialen bij. Heb je zaken die je apart verkoopt? Alles schrijf je op zodat je een compleet overzicht krijgt van wat jou praktijk biedt.

De volgende stap is nu te bepalen welk onderdeel of welke onderdelen uit jouw fysieke praktijk je kunt ombouwen naar een online aanbod. Als je dingen verkoopt, dan kan dat ook online. Als je coachingsgesprekken voert, dan kun je dat online gaan aanbieden. Of wanneer je trajecten volgt met je klanten, bekijk dan op welke manier deze om te zetten zijn naar een online programma. Neem daarin mee welke middelen je daarvoor kunt gebruiken. Je kunt daarbij denken aan E-books, video’s, videocalls, webshop, online trainingen, online trajecten met werkboeken, webinars, infographics, etc, etc. Je kunt zo creatief in worden als je wilt. Niets is te gek. Het gaat er nu niet om hoe je het moet doen, maar wat je kunt doen. Alle middelen kunnen worden ingezet om jouw kennis te delen.

Wie is jouw ideale klant in je praktijk?

Dan gaan we verder naar de volgende stap, je ideale online klant. In je praktijk heb je waarschijnlijk ook een ideale klant. Dit is een klant die je, toen jij je praktijk begon misschien al hebt gedefinieerd, misschien heeft die ideale klant zich uitgekristalliseerd in de loop der tijd. Dat is voor online niet van belang. Deze klant van jouw fysieke praktijk hoeft niet dezelfde klant te zijn als de klant die jou producten online wil kopen. Het kan een heel andere doelgroep zijn. Het is daarom ook belangrijk om voor je online bedrijf, je ideale klant (nogmaals?) te bepalen.
Maar wat is nou een ideale klant?

De ideale klant is de klant die jij het liefst wilt hebben als klant. Dat klinkt heel vreemd, je zou denken dat een ideale klant toch diegene is die bij jou terechtkomt omdat jij biedt wat zij willen hebben? Dan ga je toch niet verzinnen wie je als ideale klant zou willen hebben…Dat zou je denken, maar toch is dat niet zo.
Wanneer jij jouw aanbod promoot, online of offline, dan richt je je onbewust toch op een bepaalde klant. Omdat je weet dat deze klant het best past bij wat jij te bieden hebt. Omdat je het fijne klanten vindt, die altijd kopen wat jij aanbiedt. Je weet waarschijnlijk precies de goede snaar te raken in jouw promotie of gesprekken. Wat je onbewust deed, is jouw ideale klant aanspreken. Omdat dat het beste werkt.

Jij beslist

En online is dat niet anders. Als je weet wie jouw ideale klant is, dan kun je daar jouw uitingen, website en promotie helemaal op afstemmen. In je woordgebruik, beelden en ook in zogenaamde “targeting”, waarbij je heel precies bepaald wie jouw boodschap ziet.
Daardoor spreek je alleen die mensen aan die jouw boodschap interessant vinden. En is de kans groter dat zij bij jouw vinden wat ze zoeken en jouw klant worden.
Waar kijk je naar wanneer je je ideale klant bepaald. Je gaat zo uitgebreid mogelijk deze persoon beschrijven. Is het een man of een vrouw, welke leeftijd, baan, opleiding, hobby’s. Welke tijdschriften leest hij of zij, wat zijn favoriete programma’s, leest iemand kranten.

Maar ook op welke platforms is hij of zij te vinden. En in wat voor situatie bevindt zich jouw ideale klant, is hij of zij getrouwd, kinderen en in welke leeftijd.
Je gaat echt zo specifiek mogelijk worden, hoe meer details, hoe beter jij jouw ideale klant kent en weet waar je op af moet stemmen.
Vervolgens ga je kijken naar welke problemen heeft jouw ideale klant, waar liggen ze ’s nachts wakker van. Wat bepaalt hun doen en laten en beslissingen. Welke pijnpunten zijn, wat is daarbij het grootste probleem.

Iedereen heeft verlangens

En wanneer er problemen zijn, dan zijn er ook verlangens. Wat wil iemand, wat zijn zijn of haar dromen, wat zou hij of zij het liefst willen. Wat zou een ideale wereld zijn.
Als je dit allemaal bepaald hebt, ben je al een heel eind op weg in het bepalen van je ideale klant. Maar we zijn er nog niet.
Want de belangrijkste vraag voor jou is: Welke pijn kan ik oplossen en wat is het resultaat als ik die pijn of die problemen oplos. Wat is het eindpunt van jouw oplossing, waar breng jij jouw ideale klant naar toe.

Uitsluiten?

En als je dit allemaal gedaan, hebt en je ideale klant hebt bepaald dan kan het misschien een beetje vervelend voelen. Is dit nu wel mijn echte ideale klant, sla ik geen mensen over die ik ook kan helpen. Moet ik toch niet breder kijken en toch een andere ideale klant bepalen
Dat is heel begrijpelijk en ook een eng want het betekent dat je doelgroepen gaat uitsluiten. Doelgroepen die je in je praktijk misschien wel behandelde. En die je nu in jouw beslissingsproces buitensluit, afwijst voor je gevoel.

En toch is dit de goede weg, hoe vervelend het ook voelt. Bedenk dat het er om gaat dat jij een online bedrijf wilt opzetten. Dit houdt in dat je andere keuze maakt, keuzes die je in je fysieke praktijk nooit had gemaakt, omdat dat niet nodig was. Maar zeker in deze onzekere tijden wil je je opties verbreden, je kunt niet afhankelijk zijn van een ding. Dat is waarom je online wilt gaan.

Vergeet niet, dit proces houdt niet in dat jouw praktijk niet door kan lopen, zodra daar de ruimte voor is, kan dat ook weer een bron van inkomsten zijn. Naast jouw online onderneming.

Wordt heel specifiek

En online betekent ook dat je heel specifiek doelgroepen wilt gaan aanspreken. Jouw ideale klant. Niet iedereen online is jouw ideale klant, net zoals niet iedereen bij jouw fysieke praktijk past.
In het eerste stuk van deze blog hebben we gekeken naar jouw aanbod. Wat kun je online aanbieden. Nu je je ideale klant hebt bepaald is het zaak, nogmaals naar je aanbod te kijken. Sluit datgene dat je opgeschreven hebt, nog steeds aan bij dat wat jouw ideale klant zoekt? Kijk naar wat je wilt verkopen en bepaal welk probleem of welk pijnpunt je gaat oplossen met jouw aanbod. Is dat ook wat jouw ideale klant nodig heeft? Past het resultaat wat jij biedt, bij datgene dat jouw ideale klant zoekt?

Je wilt ze met jouw aanbod aanspreken op hun verlangen.
Datgene dat ze het liefst willen, dat het probleem oplost waarvan ze wakker liggen.
Want dat zijn de klanten die blijven.

Over de schrijver
Reactie plaatsen