arrow_drop_up arrow_drop_down

In het vorige artikel hebben we je ideale klant bepaald. Nu komen bij iets wat veel ondernemers lastig vinden te bepalen. Missie en Visie.

Missie?

Je missie bepalen. Missie is toch altijd beetje een vaag begrip. Veel ondernemers schermen ermee, mijn missie is de wereld voorzien van … nou ja, noem maar op. Om de missie van je eigen bedrijf te bepalen. Dat is toch wat lastiger. Want waarom doe je wat je doet. Wat is jouw intrinsieke motivatie. Wat is de echte reden dat je je bedrijf bent begonnen. Het gaat erom wat voor jou belangrijk is.
En een missie is ook niet voor de korte termijn. Dit is iets waar jouw bedrijf op gebouwd is of wordt. De reden waarom jij doet wat je doet verandert niet, dat blijft jouw motivatie. Voor de lange termijn. Het is de basis.

Nu je online gaat verandert jouw missie niet. De reden waarom jij doet wat je doet blijft hetzelfde. Er zijn misschien wat nuance verschillen, maar in de basis sta jij nog voor dezelfde normen en waarden. Om een voorbeeld te geven, als VA help ik ondernemers bij hun online marketing, ik zorg ervoor dat ze online zichtbaar worden waardoor hun bedrijf op de kaart gezet wordt en ze zich kunnen richten op datgene waar zij goed in zijn. Het bedienen van hun ideale klant.

Wie ben jij?

Onafhankelijk en zelfstandig. Bij mijn online programma help ik nog steeds ondernemers online zichtbaar te worden en onafhankelijk en zelfstandig te zijn. Daar is niets in verandert, alleen de manier waarop.
Om je missie goed te verwoorden en over te kunnen brengen aan je ideale klant is het belangrijk dat je voor jezelf een aantal vragen beantwoord, waardoor je weer helder voor ogen krijgt waarom je ook al weer doet wat je doet.

Vragen om te beantwoorden zijn o.a. wat jouw sterke kanten zijn, welke tone of voice gebruik je, is dat heel duidelijk of juist met een lieve ondertoon. En wat zijn jouw belangrijkste normen en waarden, wat wil je je klant meegeven.
Om jouw verhaal op je website of sales page te kunnen plaatsen is het goed om deze missie nog weer goed te verwoorden. Zodat je weer helder voor ogen hebt, waarom je ook al weer doet wat je doet.

En dan komen we bij de visie.

Wat is jouw visie?

Visie, wat is het verschil met missie. Het lijkt op elkaar maar het is toch een ander onderdeel van je bedrijfsstrategie. Waar je missie voor de lange termijn is, de basis van je bedrijf, is je visie voor de kortere termijn. Het gaat over je ambitie, waar je naar toe wilt met je bedrijf. Wat zijn je toekomstdromen. Welke kant wil je op met je bedrijf. Wil je groot groeien of wil je dat juist niet.

Maar het gaat er ook over hoe jij gezien wilt worden. En dit is belangrijk voor je online onderneming. Hoe jij online gezien wordt, kan heel anders zijn dan hoe dat is in je praktijk.

Wat is jouw expertise?

Misschien wordt je in je praktijk gezien als de expert in massages of reiki, maar online wil jij je kennis over natuurgeneeskunde delen. Twee kanten van dezelfde medaille. Het zit allemaal in je. Denk dus goed na over je online visie. Ook hier heb je dan weer een aantal belangrijke vragen om te beantwoorden. Het gaat er dan vooral om te verwoorden wat je expertise is. Hoe wil je gezien worden door je ideale klant. Als wat voor expert wil jij online naar buiten treden. En beide kanten van je onderneming, je online en je offline praktijk versterken elkaar daarin.

Wanneer je uiteindelijk je bedrijfsstrategie gaat schrijven komt jouw visie daar sterk in naar voren. In je strategie ga je je visie concreet uitwerken. Worden je ambities concreet gemaakt in een actieplan. Maar zover zijn we nog niet.

Stap voor stap op weg naar een stevige basis voor jouw online onderneming.

Over de schrijver
Reactie plaatsen